2015. február 16., hétfő

26. fejezet II.


Halott. Snow elnök, az az ember, akitől annak idején rettegtem, aki fájdalmat és csalódást hozott emberek ezreinek, akivel az előbb beszéltem, most már halott. Mindenemet átjárja a remegés, ahogyan eszembe jut az utolsó reakciója, amikor  utoljára rám vigyorgott, én pedig alig bírom elhinni, hogy mit mondtam. A kamerák még mindig az én arcomat mutatják, ahogyan kipirosodva és  zihálva állok a nővérem mellett, s a szavaim még a levegőben keringenek. Ez volt az a furcsa érzés, ami bennem lakozott, amire nem tudtam megmondani, hogy mi is az. Ha nem kaptam volna az életben annyi fájdalmat, annyi megalázást, ami főleg az elnöknek köszönhető, akkor talán még most is egy kicsi, és félő lány lennék, aki képtelen felállni a padlóról. Az elnök ott hever a földön holtan, miközben a kamerák megmutatják arcát, a száját, ami még halottan is vigyorra áll. Vége. Érzem, hogy kiráz a hideg, s egy másodperc töredéke alatt megölelem a nővéremet, miközben a tömeg szinte kitör. Hangosan kántálnak, és üvöltenek, miközben lassan a Körönd egyre jobban kezd feléledni. De a csendet képtelen vagyok elfeledni. A csendet és a mondataimat, amit ha talán nem tettem volna meg, most bánnám. Vége. Nem lesz többé gyilkosság, talán nem lesz zsarnokság sem Panemben. Nincsen többé Snow elnök.
*
A magassarkú cipőm kopogása visszhangzik a hosszú folyosón, melyen most végig vezetnek. Még mindig azt a ruhát viselem, amit az elnök kivégzésén, hiszen alig telt el néhány perc azóta. De most itt vagyok, abban a hűvös elnöki Palotában, ahol egykor Snow járkált, ahogyan végignézek a csodálatos festményeken, az eszméletlen kupolákon, eszembe jut, hogy vajon hány borzalmas és fájdalmas dolgot szőttek itt. Vajon ő is ezeken a köveken járt, miközben azon gondolkozott, hogyan is tegye még emlékezetesebbé a legújabb Viadalt. Kiráz a hideg ezekre a gondolatkora, s a szemem ösztönösen is a két Békeőrre téved, akik lassan lépdelnek mellettem, mintha csak testőrök lennének. Nem tudom, hogy nekem miért kell most bemennem arra a bizonyos tárgyalásra, ahol a Tizenharmadik összes vezetője, s a régi győztesek is jelen lesznek, ahol az fog eldőlni, milyen sors is várjon a Kapitóliumiakra. Hiszen nekem nincsen közöm sem a politikához, lehetséges, hogy szimbólum vagyok, de legszívesebben elfutamodnék innen. Hirtelen azon kapom magam, hogy az őrök megállnak az egyik nagy ajtó előtt, melyen gyönyörű indás díszítések futnak, s fehérkesztyűs kezeikkel belökik a hatalmas ajtót. Egy másodpercem van, hogy kihúzzam magam, és nagy lélegzetet vegyek, ahogyan kitárul az ajtó, s a benti világ is. Egy hatalmas teremben vagyok, ahol padok ezrei foglalnak helyet, s a falakat olyan festmények díszítik, melyek Panem régi koraiból származnak, akkorról, amikor még nem volt Éhezők Viadala. Kiráz a hideg, amikor meglátom a vezetőket a fő asztalnál ücsörögni, s körben az összes régi győztest, de mindenkinek komoly, bár még is derűs az arca, ahogyan egymás mellett ülve figyelnek a dolgokra. Nagyon sóhajtok, és összeszorítom a fogaimat, ahogyan lassan egy székhez lépek, és leülök Harry Black mellé, aki most fekete ruhába van öltözve, nagy kék szemei szinte világítanak a sötét teremben. Nagyot sóhajtok, s próbálok a vezetőkre figyelni, de ekkor a szemem sarkából hirtelen meglátok valamit, valamit, ami remegésre készteti a testemet. A nagy főasztal előtt a padon ugyanis két gyermek ücsörög. Az egyik hosszú szőke hajú, s legalább tizenhat évesnek tűnik, miközben magát kihúzni próbálja, s remegés nélkül próbál figyelni az előtte ülő vezetőkre. A másik lány viszont igen kicsi, tizenkét éves lehet, s barna hajfonatai a válláig lógnak, miközben kezeivel erősen markolja a mellette ülő lány kezét. A nővére  kezét! Hirtelen a szívem egy hatalmasat dobban, és úgy érzem, majdnem leesem a székről, amikor a felismerés szinte pofont ad nekem. Ezeket a lányokat már sokszor láttam, hivatalos ünnepségeken a televízióban, vagy színes Kapitóliumi magazinok címlapján. Ők Snow elnök unokái! Érzem, hogy egész testemből remegni kezdek, ahogy a két lányra nézek, akik ugyan próbálják tartani magukat, de látszik rajtuk az őket behálózó félelem.
-          Több javaslatot kaptunk a Fővárosunkat illető büntetésekkel kapcsolatban, hiszen ők több évig nézték végig, ahogyan gyermekeinket lemészárolják, s az Arénába hurcolják. Maguk mit gondolnak, szükség van büntetésre? – Sharona ül az asztal közepén, s gyönyörűen néz ki, az arca szinte sugárzik, de látom kék szemeiben a kis izgatottságot. A termen halk suttogás folyik végig, de én még mindig a lányokat nézem, a lányokat, akik fájdalmas tekintetükkel bámulják a többieket, miközben én még erősebben szorítom Harry kezét.
-          Szerintem valami pénzbüntetés kéne. – szólal meg hirtelen Beete, aki a jobboldali részen ül, mire a mellette ülő néhány ember bólogatni kezd.
-          Meg kéne fosztani őket a pompától. Vissza kéne nekik adni, azt amit tettek velünk! - a terem zúgolódni kezd,  miközben mindenki a mellette lévővel igyekszik megtárgyalni a dolgokat. De látom, hogy a kislány most valamit a nővérem fülébe súg, mire ő csak megsimogatja a barna hajacskáját, mintha a szájával a „Minden rendben lesz” szót formálná.
-          Rendezzünk egy utolsó Viadalt. Kapitóliumi gyerekekkel! – áll fel Johanna hirtelen, mire úgy érzem magam, mint akit fejbe vágtak, s a köhögés úrrá lesz a testemen. Egyre többen pattannak fel, miközben Johanna érveit erősítik, sokan csak bólogatnak, de a legtöbben hozzá is szólnak. Igaz, bűnhődjenek ők, legyen egy utolsó Viadal, hogy ők is érezhessék a fájdalmat. Érzem, hogy mindenem remegni kezd, ahogyan körülöttem lassan mindenki megemelkedik, a szemekben felizzik a bosszúvágy, és a régi emlékek, szinte minden győztes helyesel az ötletre. De ekkor látom meg a két lányt. A nagyobbik behunyja a szemét, miközben mindene remeg, s a kisebb arcán már könnyek folynak. Hiszen ha Viadal lenne gondoskodnának arról, hogy Snow unokáit bent lássák az Arénában harcolni, s akkor nem lesz számukra semmilyen kiút, csak is a halál. Mindenem remeg, s a szívem hevesen kalapál, félek, hogy nem bírom elviselni azt, ahogyan egyre többen helyeselnek, s pattannak fel az asztaluktól. A teremben a hangzavar mint egy orkán kerekedik felül, én pedig csak remegve ülök, s bámulom a lányokat. Ezt nem tehetjük. És ekkor hirtelen felpattanok, mielőtt az agyam végiggondolná mit teszek, a szám máris kinyílik.
-          Várjatok, csak egy percig kérlek! –a hangom halk, s félek, hogy a többiek nem fogják meghallani azt, amit mondani akarok. De ekkor a mellettem ülő Katniss elkiáltja magát, nagy hangjára szinte mindenki felfigyel a teremben.
-          Hogyan gondoljátok ezt? Tudom…. tudom, hogy mekkora fájdalom volt ez nekünk évről évre, s meg is tapasztaltuk a borzalmakat és a fájdalmakat. De egy pillanatra álljatok le, és ne…. ne a gyűlölettel gondolkodjatok. Egy ember miatt akartok büntetni több ezret? Hiszen csak is Snow a hibás ezért az egészért, nem ők….. – a remegő kezeimmel a két lány felé intek, s érzem, hogy a hangom egyre hangosabb lesz,

-          És nem is a Kapitóliumiak. Talán mert itt születtek? Nézzétek, megértem, hogy a legszívesebben ezt visszaadnátok, de mi lenne? Mi,- ez az egész új kormány, a lázadás, nem a békét akarta? Nem azt, hogy ne legyen Éhezők Viadala, és mindenki nyugalomban és békében éljen tovább? Ugye, hogy ezt. És ha most ismét egy Viadalt rendeznétek, akkor sajnálattal látnánk, hogy a kormány nem változott semmit sem, maradt a  gyűlölet és a bosszú. Ugye nem akarjátok ezt, nem akartok lesüllyedni Snow szintjére? Ugye…… békét akartok? – a hangom a végére elhal, s szinte egy remegő semmi marad helyette. De látom, s hallom, hogy a teremben a levegő szinte megdermed, s az eddigi kiáltások megszűntek. Johanna is csodálkozva néz rám, ahogyan a szeméből mintha egy pillanatra eltűnt volna a bosszúvágy, s csodálkozó szemekkel nézne rám. Tudom, hogy az én kis véleményem nem számít sokat, de még is, mintha tényleg elég erősnek érezném magam, ahogyan ezeket a szavakat kimondtam. És ekkor a szemem a két lányra vándorol, akik most mind a ketten rám függesztik a tekintetüket. A kislány arcán még folynak a könnyek, s erősen markolja  a testvére kezét, de ekkor meglátom a nagyobbat, aki egyenesen felém néz. Nagy kék szemeiben mintha valami, valami furcsa csillogna, egy pillanatra eltűnt volna a félelem. Érzem, hogy mindenem remeg, és a szívem erősen kalapál, de meglátom, hogy a lány egy pillanat műve alatt a szájához emeli a jobb kezének három középső ujját, s lassan, nagyon lassan kinyújtja felém. Érzem, hogy a remegés úrrá lesz a testemen, de még látom, hogy valamit tátog. „Köszönöm” A fejemmel óvatosan bólintok, s hagyom, hogy a csend az uralma alá vonjon, de érzem, most érzem magamat bátornak, hogy ezt sikerült elmondanom. Csak ezt.

7 megjegyzés:

  1. Szia!
    Nagyon tetszett ez a rész is és sajnálom, hogy mindjárt vége :( Ez ilyen rövid vélemény lett :)) (szándék a lényeg :3) eléggé ki vagyok fogyva a szavakból. :))

    VálaszTörlés
  2. Ne haragudj, hogy negatív kritikát fogok megfogalmazni, de engem nagyon elszomorított ez a mondat: "Ha nem kaptam volna az életben annyi fájdalmat, annyi megalázást, ami főleg az elnöknek köszönhető, akkor talán még most is egy kicsi, és félő lány lennék, aki képtelen felállni a padlóról."
    Emlékszem, korábban írtad, hogy nem hálából gondolja ezt Prim. Mivel azonban nem először szerepel, valahogy mégis az jön le nekem, mintha ezt mondaná magában: "Ha nem lett volna ez a Snow elnök, én most egy szerencsétlen lúzer lennék."

    Primnek épp az volt a könyvekben, és a filmekben is az erős oldala, hogy mindig tudta, mire hivatott (ellentétben Katnissal, aki őrlődik, mert valahol belefáradt már a "családfő" szerepbe, hogy nem lehetett soha igazán gyerek, a végén mégis a lázadás szimbólumává kell válnia). Prim nem élte volna túl a viadalt (legalábbis úgy biztos nem, mint Katniss), mert nem tud vadászni, nem tud a vadonban való élethez alkalmazkodni, de végig tudta, ki az igazi ellenség, és jó szeme volt arra is, hogy felmérje, a nővére cselekedei mekkora befolyással vannak az eseményekre. A harmadik könyvben fel is hívja Katniss figyelmét, hogy vegye már észre, hogy mennyire fontos Coin elnöknek, a lázadóknak, hogy milyen nagy szükségük van rá.

    Mindezt nem azért írtam le, mert rossznak találom a blogodat, tudom, hogy egy fanfiction-nél el lehet rugaszkodni a szereplők eredeti jellemétől. Inkább arra szeretném felhívni a figyelmedet, hogy ha nem lett volna zsarnokság, ha nem diktatúrában éltek volna ennek a történetnek a szereplői, Prim talán nem is lett volna félénk lány. Mert akkor talán a kerítés is távolabb lett volna a Körzettől, az emberek teljesen törvényesen, és szabályosan kijárhattak volna almát szedni (mint ahogy arra Katniss hivatkozik valahol, hogy nyár végén/ősz elején a bátrabb körzetlakók szintén kiszöktek a kerítésen túlra gyümölcsöt gyűjteni), tehát Prim sem úgy gondolt volna az erdőre, mint a középkori emberek, akik attól rettegtek, miféle szörnyetegek élhetnek benne.

    Egy diktatúrában felnőtté érett, kezdetben félős kislány pedig ne úgy gondoljon már a halott Snow-ra, mint valami jótevőjére.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hűha, hűha ezt megkaptam.... Nos az az igazság, hogy én tisztában vagyok Prim jellemével, igyekszem azt az Éhezők Viadalában hasonlóhoz igazítani, és még véletlenül sem szeretném megváltoztatni. Sajnálom, hogy neked úgy jött le a dolog, hogy "Ha nem lett volna Snow elnök én egy szerencsétlen lúzer lennék" Megértem a véleményedet, és igazad van, hogy diktatúra nélkül Prim is más lenne. És az is igaz, hogy fanfiction, ezért nem olyan egyszerű a dolog. Viszont az amin Prim átment - az a sok fájdalom, az éhezés, a kétségek IGENIS segítettek neki, hogy egy erősebb lány legyen, akire számíthat a családja, és nézd, ez az ottani kormánynak és Snow elnöknek is köszönhető. Elnézést, akkor rosszul írtam, ha úgy jött le, hogy mint jótevő gondol Snow-ra, de azt hiszem írtam azt is, hogy mennyire gyűlölte ő a diktatúrát, az elnököt és az egész helyzetet. Köszönöm a kritikádat, tiszteletben tartom és megértem, ugyanakkor nem ilyen jelentésben írtam a fejezetet. Ja és hozzáteszem megtehettem volna, hogy leírom, hogy Katniss lelövi Snow-t, Prim egy szót sem szól és kész, vége. De én ezt mindenképpen bele szerettem volna tenni, és remélem ezt meg ti tartjátok tiszteletben..
      üdv: Clove

      Törlés
    2. Teljesen tiszteletben tartom, hogy azt írsz, amit, de amennyire emlékszem, korábban te magad szerettél volna véleményeket (és kritikákat is) olvasni a történetedről. :)
      Nyilván a sok éhezés, szenvedés, mind hozzájárult Prim életének alakulásához, és jellemének fejlődéséhez, ahogy te is írtad, és ezeknek az okozója pedig Snow volt. Viszont azt, hogy Prim (és ez már a te történeted) végül bátor, kezdeményező lánnyá válik a lázadás során (hogy téged idézzelek: "akire számíthat a családja"), szerintem leginkább saját magának, és a szeretteinek köszönhette, akiken segíteni akart. Nem tudom megmagyarázni, miért, de nekem nem jött át annyira a "Snow-gyűlölet".
      Persze ettől függetlenül látszik, hogy sokat dolgoztál a történeten, és biztos vannak még más ötletek is a fejedben, amiket meg fogsz majd írni. Ezért tényleg le letolásként gondolj a véleményemre, hanem mint építő jellegű kritikára.
      Peace.

      Törlés
  3. Szia!
    Nagyon tetszett a blogod!Remélem lesz még pár rész.Bár én még nem láttam az éhezők viadalát, majd megnézem, vagy elolvasom, mert biztos jó, ha valaki ilyen jót ír róla.
    Üdv:Szandi

    VálaszTörlés
  4. Szia!
    Régen raktál fel új részt ,remélem nem hagytad abba pont most a végén . Nekem nagyon tetszik a történet és nem bírnám ki ha csak így befejeznéd . Bocsi nem akarlak zaklatni azzal hogy mikor rakj fel új részt ez a te dolgod nincs jogom beleszólni meg amúgy is gondolom sok dolgod van ezen kívül , csak izgulok hogy nem hagytad-e abba ,szerintem rajtam kívül még sokan néznek fel minden nap abban bízva fent van az új rész .Na, a lényeg az hogy kitartóan várom az új részt

    VálaszTörlés